hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ماجرای استیضاح  وزیر بهداشت

ماجرای استیضاح  وزیر بهداشت

رئیس کمیته غذا و دارو مجلس در نیمه آذر ماه از طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با بیش از ۶۰ امضای نمایندگان و ثبت آن در سامانه مجلس خبر داد؛

رئیس کمیته غذا و دارو مجلس در نیمه آذر ماه از طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با بیش از ۶۰ امضای نمایندگان و ثبت آن در سامانه مجلس خبر داد؛موضوعی که بعدها تکذیب شد اما به یکباره اعلام شد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری به بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر بهداشت و درمان می‌پردازند. اگرچه شماری از مجلسی‌ها در چند روز اخیر از وزیر بهداشت و اقدامات او در طول یک سال و پنج ماه گذشته حمایت کرده‌اند و به ویژه مهار کرونا را از افتخارات دولت سیزدهم و وزارت بهداشت آن دانسته اند اما به نظر می‌رسد انتقادات واردشده به این وزارتخانه کار دست آقای وزیر داده و باعث شده طرح استیضاح وی مطرح شود. منتقدان عین‌اللهی می‌گویند عدم مدیریت بهنگام و علاج‌جویانه مجموعه عوامل درون و برون‌سازمانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، عدم اهتمام به تدوین و ارائه لایحه قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی سلامت به دولت و مجلس، عدم اهتمام جدی به اجرای سیاست‌های کلی سلامت و قوانین برنامه پنج‌ساله، تغییرات مکرر در حوزه‌های مدیریتی مانند سازمان غذا و دارو و بهداشت، بی‌توجهی به مشورت با نخبگان حوزه سلامت و اتاق‌های فکر و پژوهشکده‌ها و ایجاد مکانیسم‌های مشورتی لازم و عدم استفاده از ظرفیت‌های راهبردی در فرهنگستان علوم پزشکی و نظام پزشکی، عدم توجه بهنگام به هشدار‌های نظارتی نمایندگان مجلس و کمیسیون بهداشت، درمان و اصل نود مجلس و تجمیع بیش از ۲۰۰ سؤال از سوی نمایندگان، بی‌توجهی وزیر بهداشت به ایجاد بستر شغلی برای پزشکان جوان و تازه فارغ‌التحصیلان، توزیع نامناسب امکانات به شهر‌های مختلف بدون در نظر گرفتن سطح‌بندی و نقشه راه سلامت و اولویت‌های مرتبط، دخالت‌های خویشاوندان و اطرافیان وی در انتصابات و تشکیل کمیته انتصاباتی بدون حضور مدیران و ... از محورهای طرح این استیضاح است.
اما از همه این انتقادات مهم‌تر، ماجرای طرح دارویار است که همچنان با ابهام به حیات خود ادامه می‌دهد. طرحی که در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای مطرح شد و قرار بود طی آن‌همه دهک‌ها از یارانه دارو بهره‌مند شوند اما نتوانسته به ادعای خود جامه عمل بپوشاند و بنا بر گزارش‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها و گفته نمایندگان مجلس فقط یک‌سوم از تسهیلات وعده داده‌شده در این طرح محقق شده است.
با وجود تمام انتقادها، وزیر بهداشت همچنان مدافعان سرسختی هم در مجلس شورای اسلامی دارد. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه: حال بهداشت و درمان کشور خوب است و از عملکرد وزیر بهداشت رضایت داریم به همین دلیل انتظار است که سازمان برنامه‌وبودجه هم از نظام سلامت حمایت کند. شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در دولت سیزدهم چند فعالیت شاخص و مهم به نام وزارت بهداشت و درمان نوشته شد که یکی از آن‌ها به صفر رساندن آمار فوتی‌های کرونا بود درحالی‌که در ابتدای فعالیت دولت شاهد جان باختن حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در سراسر کشور براثر ابتلا به کرونا بودیم. وی تأکید کرد: در همین زمینه ایران نه‌تنها همزمان با کشور‌های دیگر در مقابله با کرونا پیش رفت بلکه در ساخت واکسن کرونا و صادرات آن‌هم کارنامه موفقی برجا گذاشت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اجرای طرح دارویار را یکی دیگر از موفقیت‌های دولت و وزارت بهداشت برشمرد و افزود: وزارت بهداشت با اجرای این طرح، نه‌تنها برای حذف رانت و فساد گام‌های بلندی برداشت بلکه یارانه دارو را برای اولین بار به‌صورت مستقیم به دست مردم رساند. حسن‌پور گفت: طرح دارویار، واسطه‌ها و دلالان‌ دارو را حذف کرد و با جلوگیری از قاچاق معکوس دارو باعث توزیع عادلانه آن شد. وی تأکید کرد: این طرح بزرگ نیازمند حمایت مالی از سوی سازمان برنامه‌وبودجه است و باید با حمایت‌های لازم از سوی دولت و بخش‌های دیگر از جمله سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی، به موفقیت دارویار کمک کرد. فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس، دراین‌باره گفته است: «اقدامات بسیار خوبی در حوزه جمعیت، زیرساخت سلامت الکترونیک و زیرساخت‌های عمرانی پروژه‌های بهداشتی و پروژه‌های درمانی و تأمین زیرساخت اجرای برنامه پزشک خانواده در وزارت بهداشت انجام‌شده که قابل دفاع است». با همه این تفاسیر باید دید بالاخره منتقدان وزیر بهداشت می‌توانند طرح استیضاح وی را اجرایی کنند یا وی برای دهمین بار از تیغ تیز استیضاح گذشته و در سمت خود ابقا می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد